Trīs krēslu stāsts: modernisma klasika

15.05.2019
All news

Ja esat dizaina vai arhitektūras entuziasts, Jūs, iespējams, sapņojat dzīvot Frenka Loida Raita, Čārlza un Rejas Īmsu vai Marsela Brūera veidotajos arhitektūras mākslas darbos. Daudzi 20. gadsimta arhitekti darbojās arī kā mēbeļu dizaineri, izveidojot dažus no slavenākajiem krēsliem vēsturē, kas iekarojuši vietu kā muzejos, tā slavenību mājas visā pasaulē. Piedāvājam arhitektu 3 veikumus, ko lepni varam saukt par modernisma klasiskajām vērtībām.

 

1 – Priekšnieka atpūtas krēsls “Eames Lounge Chair”

 

Mēdz teikt – ja pasaulē ir krēsli, kas būtu kulta statusa cienīgi, tad tie ir leģendārā amerikāņu dizaina dueta Čārlza un Rejas Īmsu (Charles and Ray Eames) radītie. Kā populārākais no tiem – ”Eames Lounge Chair”. To izveidoja 1956. gadā. Krēsla oriģinālās versijas bija veidotas no piecām plānām saplākšņa kārtām, ko pēc tam klāja Brazīlijas rožkoka apdare. 

Dizaineru pāris priekšnieka atpūtas krēslu izgatavoja, iedvesmojoties no 19. gadsimta angļu stila klubkrēsliem, kam bija raksturīgs smagnējs ādas sēdeklis ar noapaļotiem roku balstiem un, bieži vien, pienaglotiem dekoratīviem koka akcentiem [1].

HL Studija flizes imsa kresls
 Eames Lounge chair lieliskā sinerģijā ar Marazzi ”Mystone Basalto” vulkāniskā ieža- basalta- izskata flīzēm; 

 

2 – Bauhaus klasika – “Barcelona Chair”

 

Arhitekts Ludvigs Mīss van der Roe (Ludvig Mies van der Rohe) tiek uzskatīts par vienu no mūsdienu arhitektūras pionieriem. “Barcelona chair” van der Roe izstrādāja kopā ar Liliju Reihu (Lilly Reich) 1929. gadā. Krēsls sākotnēji bija izgatavots no ziloņkaula krāsas cūkas ādas, bet vēlāk tika aizstāts ar tradicionālo ādu [2].

Krēsli bija veidoti karaliski, buržuāziski, paredzēti Spānijas karaļa un karalienes atpūtai Barselonā notiekošās Internacionālās izstādes Vācu paviljonā.

Pašreizējā versijā (ražotājs: Knoll) krēsla un kājsoliņa pamatne no pulēta hromēta rāmja, kas tiek pulēts ar rokām, lai panāktu spoguļefekta nobeigumu.HL Studija flizes barselonas barcelona kresls

Attēlos marmora efekta flīzes kombinācijā ar Barcelona krēsliem (balti krēsli ar raž. ABK marmora efekta
“Sensi” flīzēm; brūnie – ar itāļu flīzēm ”Marvel” Champagne Onyx tonī no Atlas Concorde)

 

3 – Atpūta agrīnā modernisma stilā “LC4″ jeb ”Chaise Lounge”

 

Viena no slavenākajām 20. gadsimta mēbelēm – “LC4” guļamkrēsls (1928). Veidotāji – modernās arhitektūras pionieris Le Corbusier, viņa brālēns Pjērs Žanerē un arhitekte Šarlote Periāna. 20. gadsimta versija par 18. gadsimta kušeti, kas bija sava laika revolūcija, šodien ir kļuvusi par laikmetīgā dizaina klasiku.

Šī ir taustāma realizācija idejai, ka formai ir jākalpo funkcijai – šajā gadījumā pilnīgai relaksācijai. Tādējādi radot ideālu līdzsvaru starp tās ģeometrisko tīrību un ergonomisko nodomu [3].

 
HL Studija flizes lekorbizje lecorbusier kresls
Kreisajā – perfekts minimālistisks izskats, kas iegūts formulā “LC4″ + Marazzi ”Soho” sienas un grīdas flīzes; labajā – LC4 guļamkrēsls uz Gigacer “LCS” flīžu ekspozīcijas fona, kas veidota no Le Corbusier oficiālās arhitektūras krāsu paletes